5 λόγοι που παίρνεις βάρος και δεν οφείλεται στο φαγητό!

13 Ιουλίου 2015
5 λόγοι που παίρνεις βάρος και δεν οφείλεται στο φαγητό!

Στις περισσότερες περιπτώσεις η μεταβολή του βάρους σου οφείλεται στο αποτέλεσμα της ‘εξίσωσης’ «Θερμίδες που προσλαμβάνεις καθημερινά μείον θερμίδες που καις καθημερινά». Όταν το πρόσημο είναι θετικό (δηλαδή παίρνεις περισσότερες θερμίδες από αυτές που καταναλώνεις), τότε το βάρος θα αυξηθεί, ενώ όταν το πρόσημο είναι αρνητικό θα χάσεις βάρος. Η διατροφή και η φυσική δραστηριότητα παίζουν καθοριστικό ρόλο, σε ορισμένες όμως περιπτώσεις δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα για εσένα αποτελέσματα.

Σου παρουσιάζουμε ορισμένους λόγους για τους οποίους η ζυγαριά δεν σου δίνει τα αποτελέσματα που επιθυμείς όσο καλά κι αν τρως ή όσο έντονα κι αν γυμνάζεσαι:

  • Έλλειψη ύπνου: Όσο λιγότερο κοιμάσαι, τόσο περισσότερες ώρες είσαι ξύπνια. Αν και η έλλειψη ύπνου συνδέεται με αυξημένη ενεργειακή κατανάλωση (μιας και χρειάζεσαι περισσότερη ενέργεια για να ανταπεξέλθεις μέσα στην ημέρα), συνδέεται επίσης και με αυξημένη ενεργειακή πρόσληψη, αφού πεινάς περισσότερο. Η έλλειψη ύπνου προκαλεί αλλαγές στις ορμόνες της όρεξης, όπως αύξηση της ορεξιογόνου γρελίνης και μείωση της ανορεξιογόνου λεπτίνης. Οι αλλαγές αυτές προκαλούν αύξηση της όρεξης και της επιθυμίας για φαγητό, με έμφαση στην κατανάλωση υδατανθράκων.
  • Άγχος και στρες: Μία αγχωτική μέρα στη δουλειά ή το σπίτι μπορεί να σε οδηγήσει σε λανθασμένες διατροφικές επιλογές. Όταν είμαστε αγχωμένοι, είναι πιο πιθανό να καταφύγουμε σε ένα γλυκό παρά σε μία υγιεινή σαλάτα, αφού η γλυκιά γεύση θα μας δώσει την ανακούφιση που επιζητούμε. Όλα αυτά συνδέονται με τη δράση του εγκεφάλου που, κάτω από καταστάσεις άγχους, εκκρίνει την ορμόνη κορτιζόλη, η οποία αυξάνει την όρεξη.
  • Διακοπή καπνίσματος: Η διακοπή του καπνίσματος έχει δύο κύριες συνέπειες, πρώτον τη μικρή μείωση του μεταβολισμού (όσο παράδοξο κι αν ακούγεται το κάπνισμα αυξάνει ελαφρώς τον μεταβολισμό!) και δεύτερον την ανάγκη αντικατάστασης του τσιγάρου με κάποιο τρόφιμο ή ποτό. Συνεπώς, υπάρχει η πιθανότητα να αυξηθεί η ενεργειακή πρόσληψη και επομένως το βάρος σου. Στην πραγματικότητα, η μεταβολή αυτή είναι μικρή και διαρκεί για μικρό χρονικό διάστημα. Η διακοπή του καπνίσματος προσφέρει σημαντικά οφέλη στην υγεία σου και σε αυτό θα πρέπει να εστιάσεις!
  • Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών: Μία κατάσταση που απασχολεί πολλές γυναίκες και σχετίζεται άμεσα με το βάρος. Το σύνδρομο αυτό προκαλεί σημαντικές αλλαγές στον μεταβολισμό σου, με αποτέλεσμα να χάνεις πολύ δύσκολα και να βάζεις πολύ εύκολα βάρος. Ο συνδυασμός κατάλληλης φαρμακευτικής αγωγής, διατροφής και άσκησης θα σε βοηθήσει να χάσεις το περιττό βάρος, ίσως με πιο αργό ρυθμό από αυτόν που θα επιθυμούσες.
  • Υποθυρεοειδισμός: Είναι η κατάσταση στην οποία ο θυρεοειδής αδένας δεν παράγει επαρκή αριθμό ορμονών, με αποτέλεσμα ο μεταβολισμός σου να μειώνεται. Στην περίπτωση αυτή, η κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή για την αποκατάσταση της λειτουργίας του θυρεοειδούς αδένα είναι βασική προτεραιότητα για την πορεία του βάρους σου.
    Υπάρχουν λύσεις για να αντιμετωπίσεις τα παραπάνω; Φυσικά!
  • Να κοιμάσαι τουλάχιστον 8 ώρες καθημερινά. Η αναπλήρωση ωρών ύπνου το Σαββατοκύριακο δεν θα σε βοηθήσει.
  • Βρες τρόπους να χαλαρώνεις αποτελεσματικά. Αφιέρωσε τον ελεύθερο χρόνο σου σε νέες δραστηριότητες, ξεκίνησε yoga και γενικά προσπάθησε να απομονώσεις τα ζητήματα που σε απασχολούν.
  • Σε θέματα υγείας συμβουλεύσου το γιατρό σου.
  • Η αύξηση βάρους μπορεί να οφείλεται σε κατακράτηση υγρών και όχι αλλαγή του μεταβολισμού σου.
  • Η φαρμακετική αγωγή πρέπει να τροποποιηθεί από τον γιατρό σου, μην επιχειρήσεις να αλλάξεις κάτι μόνη σου!
  • Αν η αύξηση βάρους οφείλεται σε μειωμένο μεταβολισμό, μπορείς να τον αυξήσεις με άσκηση! Ξεκίνα ένα σπορ, το γυμναστήριο ή απλώς περπάτησε περισσότερο.

* Από τον Γιώργο Σαλταούρα, Διαιτολόγο-Διατροφολόγο MSc