Τι να μην κάνεις, όταν κάνεις δίαιτα

3 Μαΐου 2015
δίαιτα

Μάιος, ανοιξιάτικος καιρός, ρούχα αέρινα και το καλοκαίρι μόνο μια ανάσα. Σηκώνεις τα μανίκια και ετοιμάζεσαι να παλέψεις με θερμίδες, συσσωρευμένο λίπος και κυτταρίτιδα … προσοχή όμως! Πριν κάνεις οτιδήποτε, πρέπει πρώτα να διαβάσεις και να λάβεις υπόψη τα 5 βασικά «ΜΗ» της σωστής απώλειας βάρους!

Από την Αμαλία Φιλίππου, Κλινική Διαιτολόγο – Διατροφολόγο, Επιστημονική Συνεργάτη Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.

1.      Μην ξεκινήσεις αν δεν είσαι έτοιμη

Μια προσπάθεια απώλειας βάρους για να είναι επιτυχημένη πρέπει να ξεκινάει πρώτα από όλα από το μυαλό μας. Πρέπει ο διαιτώμενος να είναι αποφασισμένος και έτοιμος για αλλαγή, όχι γιατί του το επιβάλλει το περιβάλλον του, γιατί τον πιέζουν ή επιμένουν οι γύρω του, αλλά γιατί ο ίδιος το επιθυμεί, θέλει να βελτιώσει την υγεία, ή την εμφάνισή του και να κυνηγήσει τους στόχους του. Μόνο με αποφασιστικότητα μπορεί κάποιος να ξεπεράσει τις δυσκολίες που θα συναντήσει και να δράσει αποτελεσματικά ως το τέλος.

2.      Μην είσαι ανυπόμονη

Το πιο συνηθισμένο λάθος που κάνει κάποιος όταν ξεκινάει μια προσπάθεια απώλειας βάρους είναι να περιμένει αποτελέσματα σε χρόνο μηδέν και δυστυχώς, για να κορεστεί η πείνα για γρήγορη απώλεια συχνά οδηγείται κανείς στην παγίδα των ανορθόδοξων, πολύ στερητικών «διαιτών – express».

Η γρήγορη και θεαματική απώλεια 3-4 κιλών την πρώτη εβδομάδα συναρπάζει αυτόν που κάνει δίαιτα και για αυτό και οι ανορθόδοξες αυτές μέθοδοι είναι τόσο διαδεδομένες στο ευρύ κοινό.

Ωστόσο, η προσγείωση είναι πάντα ανώμαλη καθώς οι δίαιτες αυτές είναι πολύ δύσκολο (και επικίνδυνο) να ακολουθηθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα όταν επιχειρήσουμε να αρχίσουμε να τρώμε ξανά κανονικά, τα κιλά επανέρχονται άμεσα και πολλές φορές με το παραπάνω.

Αυτό το συνεχές σκαμπανέβασμα στη ζυγαριά οδηγεί όχι μόνο σε ψυχολογική εξάντληση και απογοήτευση , αλλά και σε πτώση του μεταβολικού ρυθμού, αύξηση του λιπώδους ιστού και μεγαλύτερη δυσκολία απώλειας βάρους στην πορεία.

 3.      Μην πιστεύεις σε μαγικά φίλτρα

Ίσως πήρε το μάτι ή το αφτί σου μερικές ημέρες πριν, το θάνατο μιας νεαρής κοπέλας από την Αγγλία που προήλθε από κατανάλωση χαπιών αδυνατίσματος. Η όμορφη Έλα Πάρι είχε παραγγείλει τα χάπια μέσω διαδικτύου καθώς αναζητούσε έναν τρόπο να ξεφορτωθεί τα περιττά της κιλά, μια επιλογή που δυστυχώς έμελε να της στοιχίσει τη ζωή. Δυστυχώς,  κορίτσια αλλά και αγόρια σαν την Έλα συναντά κανείς πολύ συχνά. Η βιομηχανία του marketing ξέρει πολύ καλά να εκμεταλλεύεται την εμμονή των γυναικών (και όχι μόνο) με το βάρος τους με αποτέλεσμα να βγαίνουν συνεχώς καινούρια «θαυματουργά» σκευάσματα που καίνε λίπος, αυξάνουν το μεταβολισμό και μας κάνουν να χάνουμε βάρος εύκολα και γρήγορα. Μια μικρή περιήγηση στη σελίδα «ανακλήσεων» του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων θα σε πείσει πως τέτοιου είδους σκευάσματα αμφιβόλου δράσης και ασφάλειας, όχι μόνο δε βοηθούν στην απώλεια βάρους αλλά θέτουν την υγεία μας σε κίνδυνο.

4.      Μη μετράς θερμίδες

Το να μετράμε θερμίδες σε κάθε μπουκιά μπορεί να μας βοηθήσει να χάσουμε τα πρώτα 1-2 κιλά, αλλά το να είναι κανείς με ένα κομπιουτεράκι στο ένα χέρι και το θερμιδομετρητή στο άλλο είναι μια κατάσταση που δεν μπορεί να διατηρηθεί για πολύ. Παράλληλα, η καταμέτρηση θερμίδων δεν προσφέρει καμία διατροφική εκπαίδευση όταν κάνεις δίαιτα , σε περιορίζει και αργά ή γρήγορα σε κουράζει.

5.      Μην ξεχνάς τη σημασία της άσκησης

Οταν βρίσκεσαι σε δίαιτα, η άσκηση ενισχύει το μεταβολισμό, αυξάνει τις καύσεις και παίζει καταλυτικό ρόλο στο αδυνάτισμα. Παράλληλα, σε βοηθά  να ελέγχεις καλύτερα την πείνα σου, να μπορείς να χρησιμοποιείς την άσκηση ως αντισταθμιστική συμπεριφορά μετά από κάποια «παρασπονδία» και κυρίως να βελτιώσεις τη ψυχολογία σου.

Δεν χρειάζεται να γίνεις πρωταθλήτρια για να δεις αποτέλεσμα. Ακόμη και μια μικρής έντασης δραστηριότητα όπως το γρήγορο περπάτημα, η κηπουρική και ο χορός μπορούν να κάνουν τη διαφορά!