Τρόφιμα που νομίζεις πως είναι υγιεινά, αλλά δεν είναι!

Τρόφιμα που νομίζεις πως είναι υγιεινά, αλλά δεν είναι!

Δημητριακά, χυμοί φρούτων, σαλάτες: Τρόφιμα που υπάρχουν σε κάθε διαιτολόγιο με στόχο την απώλεια βάρους ή τη βελτίωση της διατροφής σου. Είναι όμως υγιεινές επιλογές; Όχι πάντα! Σου εξηγούμε το γιατί και σου προτείνουμε λύσεις για τις σωστές επιλογές που πρέπει να κάνεις σχετικά με τα τρόφιμα αυτά.

Έτοιμες σαλάτες: Ό,τι περιέχει τη λέξη σαλάτα δεν είναι απαραίτητα υγιεινό και χαμηλό σε θερμίδες. Πολλές έτοιμες σαλάτες περιέχουν dressings με βάση τη μαγιονέζα, με αποτέλεσμα η σαλάτα αυτή να έχει πολλές θερμίδες και πολλά λιπαρά. Η ιδανική λύση είναι να φτιάξεις τη δική σου σαλάτα. Επίλεξε άφθονα λαχανικά εποχής, άπαχη πρωτεΐνη (κοτόπουλο, γαλοπούλα, τυρί cottage) και ως "dressing" πρόσθεσε ελαιόλαδο, λεμόνι, ξίδι και μουστάρδα.
Smoothies: Όταν αυτά φτιάχνονται από γάλα χαμηλό σε λιπαρά και φρούτα, είναι ένα ιδανικό σνακ, πλούσιο σε βιταμίνες και μέταλλα. Πολλά smoothies του εμπορίου όμως έχουν πρόσθετη ζάχαρη και ίσως κρέμα για να βελτιώσουν τη γεύση. Καλό είναι, επομένως, να φτιάξεις μόνη σου το smoothie που θα σε τονώσει για μία ημέρα γεμάτη ενέργεια.
Μπάρες δημητριακών: Πολλές από αυτές έχουν μεγάλη ποσότητα ζάχαρης για το μικρό μέγεθός τους, έως και 15 γραμμάρια (περίπου 3 κουταλάκια του γλυκού ανά τεμάχιο). Μπορεί οι θερμίδες που αναγράφονται στο πακέτο να είναι λίγες (περίπου 90 – 120 θερμίδες ανά μπάρα των 25 γραμμαρίων), αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στο μικρό τους μέγεθος και όχι στην ποιότητά τους. Και επειδή δεν είναι όλες οι μπάρες ίδιες, σου συστήνουμε να διαβάζεις την ετικέτα με τα συστατικά στο πίσω μέρος του πακέτου.
Δημητριακά πρωινού: Πολλά από αυτά έχουν επιπρόσθετη ζάχαρη ενώ έχουν αφαιρεθεί πολύτιμα συστατικά του σιταριού όπως βιταμίνες του συμπλέγματος Β, με στόχο τη βελτίωση της γεύσης και της όψης τους. Επίλεξε δημητριακά με υψηλό περιεχόμενο σε ολικής άλεσης σιτάρι και μικρή ποσότητα ζάχαρης – θα βρεις τις πληροφορίες αυτές στο πλαινό μέρος του κουτιού.
Χυμοί φρούτων: Αν στύψεις 2 πορτοκάλια για το πρωινό σου, θα έχεις κάνει μία εξαιρετική διατροφική επιλογή. Αν σκοπεύεις να αγοράσεις χυμό από το σούπερμαρκετ, καλό είναι να το ξανασκεφτείς. Όσοι χυμοί αναφέρουν τη λέξη "φρουτοποτό" στη συσκευασία τους δεν περιέχουν καθόλου φρούτα παρά μόνο ζάχαρη. Όσοι χυμοί έχουν την αναφορά "100% φυσικός χυμός" περιέχουν λιγότερες φυτικές ίνες και "ευαίσθητες" βιταμίνες, όπως η βιταμίνη C. Μπορείς πού και πού να φτιάχνεις φυσικούς χυμούς φρούτων αλλά σου προτείνουμε κατά βάση να τρως τα φρούτα ωμά και – όπου δυνατό –  με τη φλούδα τους.
Επιδόρπια γιαουρτιού: Προσοχή, δεν είναι γιαούρτια. Συνήθως περιέχουν φρούτα, μέλι ή δημητριακά, αλλά αυτά δεν τα καθιστούν ιδανικές επιλογές. Ο λόγος είναι ότι εκτός από τα παραπάνω, περιέχουν μεγάλες ποσότητες ζάχαρης για βελτίωση της γεύσης. Θες ένα γλυκό σνακ; Σου προτείνουμε να κόψεις 5 φράουλες σε 150 γραμμάρια γιαούρτι 1,5% και καλή σου όρεξη.

* Από τον Γιώργο Σαλταούρα, Διαιτολόγο-Διατροφολόγο MSc