Σε πλήγωσε; Γιατί να τον συγχωρέσεις

συγχώρεση

Κάποιες φορές θέλεις αλλά δεν μπορείς να ξεχάσεις και να προσπεράσεις ένα γεγονός που σε πλήγωσε, σε πρόδωσε και τάραξε τη σχέση σου με τον σύντροφό σου. Συζητώντας το θα ακούς να σου προτείνουν να το ξεχάσεις και να προσποιηθείς πως δεν συνέβη ποτέ κάτι, συνεχίζοντας κανονικά με τον σύντροφό σου ή αντίθετα να πάρεις εκδίκηση από εκείνον και να μην δείξεις ξανά εμπιστοσύνη στη σχέση σας. Η πραγματικότητα βρίσκεται κάπου στην μέση.

Ισχύει πως σαν ανάμνηση μπορεί να χρωματίζει αρνητικά όλη σας τη σχέση το γεγονός που δεν μπορείς να συγχωρέσεις. Αντίστοιχα, ο θυμός σου προς τον σύντροφό σου είναι πολύ πιθανό να σε βάλει σε σκέψεις εκδίκησης, για να τον πληγώσεις και εκείνον και να βιώσει την δυσκολία που βίωσες κι εσύ. Όμως, και οι δύο αυτές διαδρομές στο τέλος τους δεν φαίνεται να έχουν κάποιο ουσιαστικό όφελος ούτε για σένα ούτε για τον σύντροφό σου και σίγουρα, όχι για την πληγωμένη σας σχέση.

Γιατί να τον συγχωρέσεις;

·         Η τραυματισμένη σχέση

Αν μέχρι και το γεγονός που κλόνισε τη σχέση σας όλα έδειχναν να πηγαίνουν μία χαρά, η ξαφνική αυτή αναστάτωση θα έχει αλλάξει και την ποιότητα ανάμεσά σας. Συνεπώς, θα χρειαστεί να πάρεις λίγο χρόνο και να αναλογιστείς πως ήταν η σχέση σας το τελευταίο διάστημα, τι μπορεί να μην ήταν όπως το είχες εσύ στο μυαλό σου, τι μπορεί να είχες παραλείψει εσύ ή ο σύντροφός σου. Όταν μία κατάσταση έρχεται και χαλά τη σταθερότητα ανάμεσα στους συντρόφους, πρόκειται για μία ανάγκη που ένας από τους δύο ή και οι δύο μαζί, δεν είχα ικανοποιήσει αρκετά ή καθόλου. Δέξου, λοιπόν, ως μήνυμα για τη σχέση σας αυτό το εμπόδιο.

·         Το πάθημα που έγινε μάθημα

Καθώς, λοιπόν, δεν πρόκειται για ένα συμβάν που δεν έχει κάτι να σου διδάξει, αντί για εμπόδιο μπορείς να το διαχειριστείς ως μία νέα πληροφορία για τον εαυτό σου και τον σύντροφό σου. Μάθε, λοιπόν, τι σε ενοχλεί, τι σε αγχώνει, τι σε θυμώνει, ποιες συμπεριφορές μπορείς να ανεχτείς και ποιες σε βγάζουν από τα όρια σου, τι χρειάζεσαι από τον σύντροφό σου και με ποιους τρόπους μπορείς να επικοινωνείς τις ενοχλήσεις και τους προβληματισμούς σου.

·         Πρόληψη για μελλοντικές επαναλήψεις

Κάθε εμπειρία που μας αφήνει μία αρνητική εντύπωση, ένα βαρύ συναίσθημα, μία πικρή γεύση, χρειάζεται να μας μαθαίνει και τρόπους για να προφυλάξουμε τον εαυτό μας από την έκθεση σε κάτι αντίστοιχο στο μέλλον. Εάν την πρώτη φορά που ο σύντροφός σου σού είπε ψέματα για το τι έκανε χθες βράδυ, χρειάζεται αρχικά να καταλάβεις πως και γιατί σε ενόχλησε η συμπεριφορά του και στη συνέχεια να το συζητήσεις μαζί του. Την επόμενη φορά, θα έχεις ήδη γνώση της συναισθηματικής σου κατάστασης και θα μπορείς να βρεις μία λύση σε αυτή αρκετά σύντομα, προτού να χαλάσει τόσο η διάθεσή σου όσο και η σχέση σας.

·         Η ψυχική σου υγεία

Η αρνητική συναισθηματική κατάσταση που βρίσκεσαι όσο ταλαιπωρείσαι με θυμό και κακία, με στεναχώρια και εκδίκηση, σε κάνει να νιώθεις ακόμη χειρότερα και συχνά πρόκειται για περιόδους που ακούγεται η φράση ‘έχασα τον εαυτό μου’. Για αυτό, λοιπόν, προτού να χάσεις την επαφή με τον εαυτό σου, με την εσωτερική σου ανάγκη, μπορείς να αναρωτηθείς ποια από αυτά τα αρνητικά φορτισμένα συναισθήματα και σκέψεις θα βοηθήσουν εσένα, τον σύντροφό σου και τη σχέση σας. Κρατώντας άσχημες αναμνήσεις, κουβαλάς διαρκώς ένα βαρύ φορτίο που το αποτελούν συναισθήματα που θα βαρύνουν και την υπόλοιπη καθημερινότητά σου και πολύ πιθανό να επηρεάσουν τη λειτουργικότητά σου.

Η συγχώρεση δεν σημαίνει αυτομάτως πως η σχέση αυτή είναι ίδια ή πως δεν υπάρχει η επιλογή του χωρισμού. Η συγχώρεση, όμως, είναι το χαρτί για να συνεχίσεις τη ζωή σου, με τον εαυτό σου εντός ή εκτός σχέσης, χωρίς απωθημένα και κακίες, χωρίς πικρία και φόβο.

*Από την Αγγελική Τζάνου, BSc Ψυχολογία - MSc Ψυχολογία Υγείας, Γνωσιακή- Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία - Sex Therapy
enpsycho.gr
tzanou@enpsycho.gr