Μεσογειακή διατροφή: Όσα πρέπει να γνωρίζεις

Μεσογειακή διατροφή: Όσα πρέπει να γνωρίζεις

Σίγουρα την έχεις ακούσει. Είναι το μοντέλο διατροφής που βασίστηκε στον τρόπο διατροφής των χωρών της Μεσογείου και είναι ιδιαίτερα γνωστή για τα οφέλη που αποδίδει στην υγεία σου. Έγινε διάσημη τη δεκαετία του 1980, με αφορμή την εξαιρετική υγεία των κατοίκων της Κρήτης. Η μεσογειακή διατροφή έχει πολλά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που την καθιστούν μοναδική στο είδος της.

Γνωρίζεις ότι:

1. Η Μεσογειακή διατροφή είναι πλούσια σε ‘γεωργικά προϊόντα’;

Φρούτα, λαχανικά, όσπρια, μη επεξεργασμένα δημητριακά, ξηροί καρποί και ελαιόλαδο. Όλα από τη φύση! Η μεσογειακή διατροφή βασίζεται στην αφθονία φρούτων και λαχανικών, συστήνει κατανάλωση οσπρίων 2-3 φορές την εβδομάδα, ενώ για ‘καλά’ λιπαρά, σου προτείνονται οι ξηροί καρποί και το ελαιόλαδο. Και μην ξεχνάς τα μη επεξεργασμένα αμυλούχα τρόφιμα: Ολικής άλεσης ψωμί και ζυμαρικά, σιτάρι, κριθάρι, βρώμη και καλαμπόκι.

2. Δεν λείπει το κρέας... αρκεί να μην είναι κόκκινο;

Κοτόπουλο, ψάρι και θαλασσινά αποτελούν τις κύριες επιλογές της μεσογειακής διατροφής για ζωική πρωτεΐνη και συστήνεται μέτρια κατανάλωση (2 φορές την εβδομάδα). Δεν ισχύει όμως το ίδιο για μοσχάρι, χοιρινό ή αρνί, που συστήνεται να τρως μόνο 2 – 4 φορές το μήνα.

3. Το μεσογειακό μοντέλο διατροφής είναι η πιο αποτελεσματική δίαιτα;

Δεν είναι τυχαίο. Βασίζεται στα φρούτα και στα λαχανικά που είναι χαμηλά σε θερμίδες, ενώ τα προϊόντα ολικής άλεσης είναι πλούσια σε φυτικές ίνες. Οι φυτικές ίνες σε χορταίνουν για περισσότερο χρόνο, επομένως καταναλώνεις λιγότερο φαγητό μέσα στην ημέρα. Το ψάρι και το κοτόπουλο συνήθως περιέχουν λιγότερα λιπαρά (πρέπει να αφαιρείς το δέρμα!) από το κόκκινο κρέας, αφαιρώντας θερμίδες και προσθέτοντας απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Το σημαντικότερο είναι ότι ένα πρόγραμμα δίαιτας βασισμένο στη Μεσογειακή διατροφή είναι το πιο αποτελεσματικό στη διατήρηση της απώλειας βάρους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

4. Η Μεσογειακή διατροφή είναι ευεργετική για την υγεία σου γενικότερα... και όχι μόνο για το σώμα σου;

Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι το μεσογειακό μοντέλο διατροφής είναι ευεργετικό για τη λειτουργία της καρδιάς, της μνήμης, του πεπτικού και ανοσοποιητικού σου συστήματος, ενώ παράλληλα χαρίζει ευεξία και μακροζωία. Και πώς να μην προσφέρει όλα αυτά, αφού είναι πλούσιο σε όλες τις βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ωφέλιμα λιπαρά οξέα που χρειάζεται ο οργανισμός σου καθημερινά. Παράλληλα με τη σωστή διατροφή φόρεσε τα αθλητικά σου ρούχα και τρέχε στο πάρκο ή βγάλε τον σκύλο βόλτα για 30 λεπτά καθημερινά. Με συνδυασμό διατροφής και άσκησης θα έχεις τα μέγιστα αποτελέσματα.

5. Είναι ευεργετική και για την τσέπη σου;

Μειωμένη ποσότητα κρέατος, λιγότερα γλυκά και λιγότερα έτοιμα γεύματα σε συνδυασμό με αυξημένη κατανάλωση λαχανικών και φρούτων σημαίνει και ελάφρυνση της τσέπης σου. Προτίμησε να μαγειρέψεις το μεσημεριανό σου γεύμα αντί να το αγοράσεις από το γραφείο, αντικατέστησε τα έτοιμα σνακ με φρούτα, λαχανικά και γιαούρτι και η διαφορά θα είναι εμφανής!

6. Η μεσογειακή διατροφή είναι εύγευστη;

Άφθονα βότανα και μυρωδικά σου δίνουν απεριόριστες επιλογές για να εμπλουτίσεις τη γεύση των γευμάτων σου. Ρίγανη, δενδρολίβανο, άνηθος, κόλιανδρος, θυμάρι και δυόσμος είναι λίγα από τα συστατικά που θα απογειώσουν το πιάτο σου. Η φύση έχει μεριμνήσει για να μη ‘βαρεθείς’ τα γεύματά σου. Απλά έχε όρεξη για αυτοσχεδιασμούς και πειράματα. Στις σαλάτες, πέρα από μυρωδικά, πρόσθεσε λεμόνι, ξύδι, μέλι ή αποξηραμένα φρούτα. Ακόμη, η φυσική γλυκιά γεύση των φρούτων τα καθιστά ιδανικό σνακ και ‘γλυκό’ μετά από ένα γεύμα.

7. Η μεσογειακή διατροφή έχει ... ξεχαστεί από τους λαούς της Μεσογείου;

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ελλάδα, που έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά παχυσαρκίας στην Ευρώπη. Ο λόγος είναι οι έντονες επιρροές του δυτικού τρόπου ζωής, που προτείνει έτοιμα φαγητά, υψηλά σε λίπος, αλάτι και θερμίδες. Μήπως η διατροφή σου πρέπει να επιστρέψει στον λιτό τρόπο, που ακολουθούσαν οι Κρήτες τη δεκαετία του 1970; Τα οφέλη θα είναι πολλά.

* Από τον Γιώργο Σαλταούρα, Διαιτολόγο-Διατροφολόγο MSc