Μας βολεύει, αλλά -ναι- υπολογίζαμε λάθος τις θερμίδες

υπολογισμός θερμίδες

Οι θερμίδες είναι το Α και το Ω κάθε δίαιτας. Όσο χρόνο κι αν ξοδεύουμε το γυμναστήριο, αν παίρνουμε περισσότερες θερμίδες από όσες καίμε, τότε παχαίνουμε. Σύμφωνα με ένα πρόσφατο άρθρο των New York Times, η βιομηχανία τροφίμων ίσως να υπολόγιζε ‘λάθος’ τις θερμίδες που αναγράφονται σε κάθε προϊόν, δίνοντας μάλιστα περισσότερες θερμίδες σε μια τροφή από όσες έπρεπε, με αποτέλεσμα κι εμείς τελικά να μετρούσαμε λάθος τις θερμίδες που λαμβάναμε με κάθε γεύμα.

«Το γνωρίζαμε αυτό εδώ και καιρό» είπε ο Dawn Jackson Blatner, συγγραφέας του βιβλίου ‘The Flexitarian Diet’ εξηγώντας ότι «το θέμα είναι ότι ο αριθμός των θερμίδων που αναγράφονται στις συσκευασίες είναι στην πραγματικότητα οι θερμίδες που περιέχονται στην τροφή, όχι οι θερμίδες που χρησιμοποιούνται από τον οργανισμό μας». Ο τρόπος που οι ειδικοί υπολογίζουν τις θερμίδες έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια με τη χρήση του ‘θερμιδόμετρου’ μιας συσκευής που μετράει πόση ενέργεια, δηλαδή πόσες θερμίδες, χρειάζεται για να αυξηθεί η θερμοκρασία του νερού. Όταν το φαγητό είναι δύσπεπτο ή πολύπλοκο, τότε το σώμα μας καίει περισσότερες θερμίδες κατά τη διαδικασία της πέψης.

«Πριν χρόνια έγινε μια έρευνα σε ανθρώπους που έφαγαν δύο διαφορετικά σάντουιτς: ένα σάντουιτς με λευκό ψωμί και κίτρινο, επεξεργασμένο τυρί και ένα σάντουιτς με πολύσπορο ψωμί και τυρί τσένταρ. Παρόλο που και τα δύο περιέχουν τις ίδιες θερμίδες, οι άνθρωποι που έφαγαν το δεύτερο, πιο υγιεινό σάντουιτς έκαψαν περισσότερες θερμίδες» εξηγεί ο Blatner. Έτσι οι θερμίδες που περιέχει ένα φαγητό πλούσιο σε πρωτεΐνη και ένα φαγητό πλούσιο σε φυτικές ίνες είναι παραπλανητικές εφόσον ο οργανισμός καίει διαφορετικές θερμίδες για την διαδικασία της πέψης.  Επίσης, κάποιες τροφές δεν χωνεύονται εξολοκλήρου οπότε ο οργανισμός μας δεν απορροφά όλη την ενέργεια, δηλαδή δεν παίρνει όλες τις θερμίδες που περιέχουν οι τροφές.

Σύμφωνα με το αμερικάνικο άρθρο, μπορεί τόσο καιρό να παίρναμε πολύ λιγότερες θερμίδες από όσες πιστεύαμε, ιδιαίτερα αν καταναλώναμε υγιεινές τροφές, όπως ξηρούς καρπούς ή τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες. Ο Blanter χαρακτηρίζει τον τρόπο που υπολογίζαμε μέχρι τώρα τις θερμίδες ‘μάντεμα’, αλλά δεν θεωρεί ότι πρέπει να σταματήσουμε να μετράμε τις θερμίδες κάθε φορά που κάνουμε δίαιτα, απλά να μην τις αφήνουμε να καθορίζουν τις διατροφικές μας συνήθειες. Ο καλύτερος τρόπος για να χάσουμε κιλά είναι να επιλέγουμε υγιεινές τροφές, φυσιολογικές μερίδες και να ακολουθούμε μια ισορροπημένη διατροφή.

 

Πηγή: ΓΥΝΑΙΚΑ