Πώς να αντιμετωπίσετε την προβληματική επικοινωνία στη σχέση σας

επικοινωνία + προβληματική

«Δεν με καταλαβαίνει και καταλήγω να μιλάω στον τοίχο»

«Όσο και αν προσπαθώ, δεν μου μιλάει γι' αυτά που τον βασανίζουν»

«Δεν συνεννοούμαστε και καταλήγουμε να μιλάμε μόνοι μας»

Από τα βασικά προβλήματα που παρουσιάζουν οι σχέσεις είναι η κακή επικοινωνία. Παράπονα πως δεν μιλάνε αρκετά, πως δεν υπάρχει κατανόηση, πως δεν έχει όρεξη να ακούσει αλλά ούτε και να μοιραστεί ο σύντροφος.

Η λεκτική επικοινωνία είναι στοιχείο που καθορίζει την ποιότητα μίας σχέσης. Η ποιότητα της σχέσης, η σεξουαλική ζωή του ζευγαριού καθώς και η διάθεση του κάθε συντρόφου ατομικά, επηρεάζεται άμεσα από το πόσο καλή είναι η επικοινωνία που έχουν τα μέλη.

Όμως, όσο και αν γνωρίζουμε όλοι τα οφέλη, δυσκολευόμαστε αρκετά. Η ντροπή, η ανασφάλεια, η κακή εικόνα που έχουμε για τη σχέση μας, είναι από τους λόγους που μπορεί να μας ‘κλειδώνουν’ μακριά από μία ειλικρινή επικοινωνία με τον σύντροφό μας. Βάζοντας, λοιπόν, τις προσωπικές πεποιθήσεις, εκτιμήσεις και συναισθήματα μας ως φίλτρο για τη συμπεριφορά που έχουμε στις δύσκολες καταστάσεις, καταλήγουμε συχνά εγκλωβισμένοι σε αυτές, αφού δεν μας βοηθάνε οι στρατηγικές μας. Η επανάληψή τους, μας οδηγεί στη διαιώνιση της δυσάρεστης αυτής επικοινωνίας η οποία μοιραία, θα κάνει όλη τη σχέση μας να φαίνεται, αλλά και να είναι, δυσλειτουργική.

Αυτές τις δυσκολίες τις αντιμετωπίζουν κυρίως άτομα που έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, δεν έχουν αρκετά καλή επαφή με τον εαυτό τους άρα και τους είναι δύσκολο να επικοινωνήσουν προβληματισμούς και επιθυμίες τους, καθώς επίσης, είναι συχνό, να έχουν προέλθει από ένα περιβάλλον (οικογένειας ή και σχέσης) που θα ήταν συναισθηματικά στερητικό ή/και επικοινωνιακά στείρο. Πρόκειται, λοιπόν, για επικοινωνιακές δεξιότητες που δεν έχει μάθει το άτομο και γι' αυτό δεν μπορεί να υιοθετήσει.

Παρακάτω, αναφέρονται 7 βοηθητικές τεχνικές που στοχεύουν στην ειλικρινή και εύκολη επικοινωνία ανάμεσα στους συντρόφους.

1.       Ερωτήσεις και πληροφορίες

Προτού ξεκινήσετε τις εκτιμήσεις και βγάλετε αυθαίρετα συμπεράσματα που μπορεί να σας οδηγήσουν σε αρνητικές σκέψεις και συναισθήματα, δοκιμάστε να μετατρέψετε τις υποψίες σας σε ερωτήσεις. Με τον τρόπο αυτό, θα έχετε ρεαλιστική εικόνα της κατάστασης και έτσι θα είναι πιο ουσιαστική η επικοινωνία που θα ακολουθήσει.

2.       Ο καθένας μιλάει για τον εαυτό του

Αποφεύγοντας τις προσβολές και τις τιμωρητικές εκφράσεις προς τον σύντροφό σας, περιγράψτε τα προσωπικά σας συναισθήματα, τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς, χρησιμοποιώντας τη λέξη «εγώ».

3.       Προτάσεις για λύσεις και εναλλακτικές

Επειδή κάποιες φορές είναι πιο εύκολη η θέση του θύματος, απευθυνόμαστε στον άλλον σαν να είναι ο θύτης και περιμένουμε να βρει τη λύση που χρειαζόμαστε για να αποδείξει πως νοιάζεται και πως μετανιώνει αν έκανε κάτι που μας ενόχλησε. Καλύτερα, δοκιμάστε να μιλήσετε για τον εαυτό σας και το πως νιώθετε, να δώσετε παραδείγματα ή εναλλακτικές οπτικές για το τι θα βοηθούσε να ξεπεράσετε τη δυσκολία που αντιμετωπίζετε.

4.       Συγγνώμη

Σε κάθε κατάσταση είναι ανάγκη να αποδίδεται το μερίδιο ευθύνης που αντιστοιχεί στον καθένα. Δείχνοντας κατανόηση και αναγνωρίζοντας τα λάθη όπου υπάρχουν, δημιουργείται ένα κλίμα ωριμότητας και εμπιστοσύνης, που δεν επιτρέπει σε εγωισμούς και ψέματα να μπαίνουν εμπόδια.

5.       Διαλέξτε χρόνο και τόπο κατάλληλο

Δεν είναι όλες οι συζητήσεις και όλες οι ώρες ίδιες, αυτό είναι γνωστό. Προτιμήστε, λοιπόν, να πάρετε λίγο χρόνο, να αξιολογήσετε την κατάσταση και την ένταση της ανάγκης σας να μιλήσετε, ώστε να μην γίνει βιαστικά, επιπόλαια ή με ανεξέλεγκτα συναισθήματα.

6.       Ο άλλος μπορεί να μην αντιδράσει όπως περιμένατε

Αν ξεκινάτε την προσπάθεια συζήτησης έχοντας στο μυαλό σας ένα σενάριο με τις ατάκες που θα χρησιμοποιήσετε και τη συμπεριφορά του συντρόφου σας, με ευκολία μπορούμε να μαντέψουμε και πόσο πιθανό είναι αυτό να μην πραγματοποιηθεί ακριβώς όπως το φανταστήκατε. Προσπαθήστε να μην περιμένετε μία πολύ συγκεκριμένη αντίδραση και εστιάστε καλύτερα σε όσα θέλετε να πείτε και να δείξετε, χωρίς να ρίχνετε περισσότερη προσοχή στην πρόβλεψη του άλλου.

Καταφέρνω να μιλάω με τον εαυτό μου ειλικρινά και ουσιαστικά και έχω ήδη κάνει την αρχή για να επικοινωνήσω ποιοτικά με τη σχέση μου. Αναγνωρίζοντας την αξία που έχει η επικοινωνία, σε κάθε μορφή σχέσης, μπορούμε να υιοθετήσουμε τις παραπάνω τεχνικές ώστε να γνωρίσουμε τον εαυτό μας και να βελτιώσουμε τις διαπροσωπικές μας σχέσεις.

*Από την Αγγελική Τζάνου, BSc Ψυχολογία - MSc Ψυχολογία Υγείας, Γνωσιακή- Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία - Sex Therapy
enpsycho.gr
tzanou@enpsycho.gr