Πώς να βελτιώσεις τις σκέψεις σου και την ποιότητα της ζωής σου

adult-carefree-enjoyment-884977

Ενσυνείδηση ή αλλιώς, πώς να ζούμε καλύτερα

Αργά ή γρήγορα καταλήγουμε να αναζητούμε τρόπο να διαχειριστούμε το άγχος μας, να ελέγξουμε τον θυμό μας και να αποβάλλουμε τη στεναχώρια μας. Σε μία στιγμή της ζωής μας, κάτι μέσα μας μας λέει “φτάνει!” και τότε είναι που προσπαθούμε να ανακουφιστούμε όσο πιο σύντομα μπορούμε καθώς δεν αντέχουμε πια τη δυσφορία και τα βαριά συναισθήματα που μας ρουφούν την ενέργεια και το κίνητρο. Στο σπίτι, στη δουλειά, στις φιλικές μας σχέσεις αλλά και στις ερωτικές μας, στον τρόπο που οδηγάμε και ακόμη και στον ύπνο μας, τα αισθήματα στρες και μελαγχολίας, η πίεση των άλλων, τα όρια που δεν έχουμε θέσει, μας συναντούν και μας κάνουν να μην είμαστε αποδοτικοί και ευτυχισμένοι.

Τελικά, ποιος ευθύνεται για την ευτυχία του;

Η απάντηση “ο καθένας είναι υπεύθυνος για την προσωπική του ευτυχία” είναι γνωστή σε όλους, όμως δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρο το πώς γίνεται να είναι κανείς ευτυχισμένος. Το εμπόδιο σε αυτό είναι πως για τον καθένα η ευτυχία έχει διαφορετικό νόημα.

Αυτό, όμως, που είναι απαραίτητο στη διαδρομή για την ευτυχία είναι η ενσυνείδηση. Ενσυνείδηση είναι η ικανότητα να εστιάζω στο "εδώ και τώρα", στο σώμα, στις σκέψεις και στα συναισθήματά μου. Έτσι, με μαθαίνω, με καταλαβαίνω, αναγνωρίζω τι μου συμβαίνει και μπορώ πιο άμεσα και αποτελεσματικά να φροντίσω τις ανάγκες μου και να ανακουφίσω τις δυσκολίες μου. Μέσα από την ενσυνείδηση, θα ζω καλύτερα καθώς η σχέση μου με τον εαυτό μου θα γίνει ώριμη και ουσιαστική, τα συναισθήματα και οι σκέψεις μου δεν θα είναι εχθροί που με καταδιώκουν και το σώμα μου θα είναι ένας πομπός και όχι μία μόνιμη ένδειξη άγχους και άλλων δυσάρεστων συναισθημάτων.

“Υπάρχουν τρόποι να δοκιμάσω την ενσυνείδηση στην καθημερινότητά μου;”

Υπάρχουν τόσοι τρόποι που σίγουρα μπορεί να βρει ο καθένας μας τουλάχιστον έναν για να τον προσαρμόσει μέσα στην ημέρα του και να προσπαθήσει να βοηθήσει τον εαυτό του, αρκεί να το πάρει απόφαση.

·         Βάλ'το στο πρόγραμμα

Δημιούργησε μία σταθερή στιγμή μέσα στην ημέρα σου που θα εστιάζεις σε εσένα, εσωτερικά και εξωτερικά. Προσπάθησε να σε εκπαιδεύσεις να παρατηρείς πώς επιδρούν σε εσένα ο κόσμος γύρω σου, οι σκέψεις και οι αισθήσεις του σώματός σου. Για παράδειγμα, όταν ξαπλώσεις για ύπνο το βράδυ, πάρε λίγα λεπτά να δεις πως είναι το σώμα σου, ποιες σκέψεις κάνεις καθώς ηρεμείς και τι μέγεθος έχει η κάθε μία.

·         Παρατήρησε τις δυσάρεστες σκέψεις σου

Αντί να τρέχεις να ξεφύγεις από αυτές, δοκίμασε να τις δεις, να τις ακούσεις, να καταλάβεις τι θέλουν από εσένα. Ακόμη και αν τις στιγμές που χαλαρώνεις, σε πλημμυρίζουν αμέτρητες σκέψεις, μην προσπαθήσεις να κρυφτείς από αυτές, παρά μείνε και παρατήρησέ τες σαν να είναι σύννεφα που βλέπεις στον ουρανό. Συχνά, βοηθάει να αναγνωρίζει τις σκέψεις του κανείς, συνδέοντάς τες με τα συναισθήματα που του δημιουργούν στη συνέχεια.

·         Αποδεσμεύσου από το πριν και το μετά

Το μυαλό έχει την τάση να ταξιδεύει με μεγάλη ευκολία στο παρελθόν και να ανασύρει ενοχές και άλλες αρνητικές συνθήκες αλλά και στο μέλλον και να δημιουργεί τα πιο καταστροφικά σενάρια. Τίποτα από τα δύο αυτά δεν είναι πραγματικά ωφέλιμο, όμως απορροφά την ενέργεια μας, επηρεάζει αρνητικά τη διάθεσή μας και καταλήγουμε να χάνουμε το κίνητρο και την επιθυμία μας. Το μόνο που έχουμε είναι το "εδώ και τώρα", αυτό χρειάζεται να υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας.

·         Παρατήρησε με τις αισθήσεις σου

Δεν είμαστε μόνο σκέψη και συναίσθημα, αλλά αυτά φαίνεται να μας προβληματίζουν κατά κόρον. Είναι η ώρα να δώσουμε χώρο και στις αισθήσεις μας και να πιάσουμε για παράδειγμα ένα μαξιλάρι, να το χαϊδέψουμε, να το μυρίσουμε και να δούμε ποιο συναίσθημα μας δημιουργεί. Με τέτοιες συμπεριφορές, ανασύρονται παρελθοντικές εμπειρίες που μπορεί να έχουμε ξεχάσει αλλά παράλληλα, βρισκόμαστε απόλυτα στη στιγμή, στο "εδώ και τώρα" και αντλούμε ενέργεια και απόλαυση από κάτι που είναι μαζί μας πραγματικά και όχι φαντασιωσικά.

“Ό,τι κάνεις, μπορεί να γίνει καλύτερα όταν είσαι χαλαρός” - Στίβεν Σ. Πολ

Στις 26/5 θα πραγματοποιηθεί μία σχετική ομαδική συνάντηση
Για περισσότερες πληροφορίες μπες εδώ: https://www.facebook.com/events/1789967174358483/

*Από την Αγγελική Τζάνου, BSc Ψυχολογία - MSc Ψυχολογία Υγείας, Γνωσιακή- Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία - Sex Therapy
enpsycho.gr
tzanou@enpsycho.gr

Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook για να μαθαίνεις όλα τα νέα μας