Απόρριψη: Το μυαλό μας βοηθά να την αντιμετωπίσουμε...

Photo by Dayne Topkin on Unsplash

Δεν το αρνείται κανείς: η απόρριψη είναι ένα από τα πιο άσχημα συναισθήματα που μπορεί να αισθανθεί κάποιος, είτε πρόκειται για προσωπική, ερωτική ή επαγγελματική απόρριψη.

Δεν σου τηλεφώνησαν ποτέ μετά το job interview ή έδωσαν τη δουλειά σε κάποιον με λιγότερα προσόντα, σε άφησε ο σύντροφός σου για κάποια άλλη ή οι φίλοι σου δεν σου τηλεφωνούν πια για να βγείτε έξω μαζί. Μεγάλες ή μικρές, σημαντικές ή φαινομενικά ασήμαντες, οι απορρίψεις δεν "χωνεύονται" εύκολα, όση αυτοπεποίθηση κι αν νομίζεις ότι έχεις.

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν σε μια νέα έρευνα ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι σχεδιασμένος έτσι ώστε να μπορεί να «χρυσώνει» το χάπι όταν δεχόμαστε απόρριψη! Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο ‘Quarterly Journal of Experimental Psychology’, κάθε φορά που νιώθεις απόρριψη, το μυαλό σου αλλάζει την οπτική αντίληψη σου μόνο και μόνο για να σε κάνει να πιστέψεις ότι είσαι περισσότερο αποδεκτός από ό,τι στην πραγματικότητα!

Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά ο εγκέφαλός σου διευρύνει λίγο την αντίληψή σου παροδικά ώστε να μπορέσεις να ανακαλύψεις σημάδια επιβεβαίωσης και αποδοχής. Οι ερευνητές έφτασαν σε αυτό το συμπέρασμα δημιουργώντας ένα φανταστικό σενάριο ανάμεσα σε τρεις ανθρώπους, όπου οι δύο έπαιζαν ένα παιχνίδι αλλά ο τρίτος αποκλείστηκε από το παιχνίδι. Μετά το παιχνίδι, οι εθελοντές έπρεπε να αναλύσουν φωτογραφίες ανθρώπων που κοιτούσαν μπροστά στην κάμερα και ανθρώπων με στραμμένο το βλέμμα.

Οι εθελοντές που είχαν δεχθεί απόρριψη όταν δεν καλέστηκαν να συμμετέχουν στο παιχνίδι, έδειξαν μια τάση να πιστεύουν ότι οι άνθρωποι των φωτογραφιών με στραμμένο βλέμμα… είχαν ποζάρει σαν να τους κοιτούσαν κατάματα! Με άλλα λόγια, ο εγκέφαλός τους έψαξε αμέσως αποδοχή κι επιβεβαίωση έστω και μέσα σε μια φωτογραφία.

Μπορεί η έρευνα να δείχνει ότι το μυαλό σου σε προστατεύει, όμως επειδή κάποιες φορές η απόρριψη κι η απογοήτευση είναι μεγάλη, καλό είναι να βρεις μηχανισμούς δικούς σου που θα σε βοηθούν σε τέτοιες περιπτώσεις να αποφεύγεις τα αρνητικά συναισθήματα και τις σκέψεις που σε απογοητεύουν. Έτσι μόνο θα μπορείς να δεις τα πράγματα λογικά και πιο ρεαλιστικά και να αντιμετωπίσεις την κατάσταση ουσιαστικά και ρεαλιστικά.