Απίστευτο! 10+1 αξιοπερίεργες αλήθειες για τον ύπνο

Απίστευτο! 10+1 αξιοπερίεργες αλήθειες για τον ύπνο

Όπως τελικά αποδεικνύεται, ξέρουμε ελάχιστα για τον ύπνο, μια από τις βασικότερες καθημερινές μας συνήθειες. Και επειδή μας αρέσει να ψάχνουμε και να ανακαλύπτουμε συνεχώς νέα αξιοπερίεργα πράγματα, μαζέψαμε τις 10+1 πιο τρελές, πιο περίεργες αλλά επιστημονικά αποδεδειγμένες αλήθειες για τον ύπνο που σίγουρα δεν είχες ξανακούσει!

1. Ο άνθρωπος είναι το μόνο θηλαστικό που καθυστερεί να πάει για ύπνο οικειοθελώς: Οι σκύλοι, οι αγελάδες, τα πρόβατα (ειρωνικό ε;) πάνε για ύπνο όταν τους το "πει" το σώμα τους, σε αντίθεση με εμάς που ξενυχτάμε για 1000+1 λόγους (τις περισσότερες φορές βλέποντας απανωτά επεισόδια της αγαπημένης μας σειράς μέχρι αργά).

2. Ένα νεογέννητο μωρό προκαλεί  (σύμφωνα με έρευνα) την απώλεια 1.055 ωρών ύπνου στους γονείς του τον πρώτο χρόνο της ζωής του: Αυτό πρακτικά σημαίνει σχεδόν 44 άυπνες ημέρες. Δεν είναι να απορείς που οι περισσότεροι νέοι γονείς δείχνουν τόσο κουρασμένοι!

3. Ο θόρυβος διακόπτει τον ύπνο ακόμη κι αν δεν ξυπνήσεις την ίδια στιγμή: Ένα θορυβώδες περιβάλλον μειώνει σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα του ύπνου σου ακόμη κι αν δεν το καταλαβαίνεις ή ακόμη κι αν δεν ξυπνάς μέσα στη διάρκεια της νύχτας. Τόσο οι ξαφνικοί θόρυβοι (όπως μια σειρήνα,  ένα θορυβώδες αμάξι ή το κοπάνημα μιας πόρτας) όσο και οι θόρυβοι που συμβαίνουν τις τελευταίες 2 ώρες του ύπνου μας, έχει αποδειχθεί πως είναι εκείνοι που έχουν τη μεγαλύτερη επίδραση στον ύπνο μας και μπορούν να το διακόψουν.

4. Οι άνθρωποι μπορούν να κοιμηθούν με τα μάτια τους ανοιχτά: Ανατριχιαστικό δεν είναι; Κι όμως γίνεται ιδιαίτερα όταν είμαστε πολύ κουρασμένοι ή όταν έχουμε από κατασκευής μεγάλα μάτια.Αν ξυπνάς και νιώθεις τα μάτια σου ερεθισμένα και ξηρά, είναι πολύ πιθανό να οφείλεται σε αυτό.

5. Μέσα στη διάρκεια μιας νύχτας θα ξυπνήσεις τουλάχιστον 6 φορές: Ο μέσος άνθρωπος θα ξυπνήσει γύρω στις 6 φόρες μέσα στη νύχτα, ενώ πολλοί είναι εκείνοι που δυσκολεύονται να ξανακοιμηθούν μετά. Αν έχεις παρατηρήσει πως συμβαίνει και σε σένα, μπορείς να δοκιμάσεις αυτά τα τρικ που θα σε βοηθήσουν να χαλαρώσεις και να κοιμηθείς στο πι και φι!

6. Το υψόμετρο επηρεάζει τον ύπνο: Όσο πιο ψηλά βρίσκεσαι τόσο περισσότερο ο ύπνος σου επηρεάζεται από το υψόμετρο κάτι που συμβαίνει γιατί η πυκνότητα του οξυγόνου είναι διαφορετική στα ψηλά μέρη, απ' ό,τι σε άλλα χαμηλότερα και ειδικά αν δεν το έχεις συνηθίσει. Αν ταξιδέψεις λοιπόν στο βουνό και τις πρώτες μέρες δυσκολεύεσαι να κοιμηθείς, είναι πολύ πιθανόν να οφείλεται σε αυτήν την υψομετρική  αλλαγή .

7. Το στρες δημιουργεί ένα "εσωτερικό" ξυπνητήρι: Έχεις παρατηρήσει πως σε εκείνες τις μέρες που έχεις ένα σοβαρό meeting, μια συνάντηση ή ένα ταξίδι, ξυπνάς πολύ συχνά ακριβώς την ώρα που πρέπει να ξυπνήσεις και συχνά πριν καν χτυπήσει το ξυπνητήρι; Αυτό συμβαίνει γιατί το άγχος που έχεις πριν από τέτοια συμβάντα και το άγχος του να ξυπνήσεις στην ώρα σου,  κάνει το σώμα να παράγει μια ορμόνη του στρες, την αδρενοκορτικοτροπίνη, η οποία "κόβει" τον ύπνο σου και σε κάνει να ξυπνάς.

8. Η έλλειψη ύπνου μπορεί να έχει τα ίδια συμπτώματα με αυτά της μέθης: Ζαλίζεσαι, παραπατάς, έχεις αργά αντανακλαστικά και δεν μπορείς να σκεφτείς καθαρά. Σύμφωνα με έρευνες αν ένας άνθρωπος είναι ξύπνιος για πάνω από 17 ώρες, αρχίζει να παρουσιάζει συμπτώματα παρόμοια με εκείνα που θα παρουσίαζε αν τα είχε... τσούξει. Το χειρότερο όμως είναι πως οι άνθρωποι φαίνεται να είναι κάκιστοι κριτές στο κατά πόσο τους λείπει ύπνος. Οπότε αν νομίζεις πως μπορείς να λειτουργήσεις "μια χαρά" ακόμη και με 3 ή 4 ώρες ύπνο, το πιθανότερο είναι πως μόνο εσύ το νομίζεις. Ένα μικρό τεστ αντανακλαστικών ή συγκέντρωσης θα σε έπειθε για το αντίθετο.

9. Το αλκοόλ μπορεί να σε βοηθάει να κοιμηθείς αλλά χειροτερεύει την ποιότητα του ύπνου σου: Πολλοί από μας όταν έχουμε υπερένταση και δεν μπορούμε να κοιμηθούμε, νομίζουμε πως ένα ποτηράκι κρασί θα μας χαλαρώσει και θα μας βοηθήσει να μας πάρει ο ύπνος ευκολότερα. Σύμφωνα όμως με έρευνες, το αλκοόλ επεμβαίνει στον REM ύπνο σου (οι περίοδοι εκείνοι στη διάρκεια του ύπνου που κοιμάσαι πιο ελαφριά και βλέπεις όνειρα) κάνοντάς σε να ξυπνάς ακόμη πιο συχνά στη διάρκεια της νύχτας, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να εντείνει προβλήματα άπνοιας, γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση (καούρες και ξινίλες) οι οποίες σε γενικές γραμμές διακόπτουν τον ύπνο σου και την σωματική σου επανάκαμψη από μια κουραστική μέρα.

10. Κι όμως η υπνοφοβία είναι πραγματική: Υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι (όσο απίθανο κι αν σου ακούγεται!) φοβούνται να κοιμηθούν.Συνήθως πυροδοτείται από επαναλαμβανόμενους εφιάλτες, τραυματικά συμβάντα τα οποία ανακαλούν υποσυνείδητα με μορφή ονείρου ή απλά έντονο στρες για δουλειές που έχουν να κάνουν ή που θα μπορούσαν να κάνουν την ώρα του ύπνου. Αν σε ταλαιπωρούν κι εσένα εφιάλτες, μάθε εδώ πως μπορείς να τους αποφύγεις.

11. Τα όνειρα κάποιον ανθρώπων είναι... ασπρόμαυρα: Ναι κι όμως! Για την ακρίβεια συμβαίνει στο 12% των ανθρώπων, ενώ πριν την εφεύρεση της έγχρωμης τηλεόρασης, αυτό το ποσοστό άγγιζε το 75%!