Αναποφασιστικότητα: Όταν δεν ξέρεις τι θέλεις και τα 7 βήματα για να τα αποκτήσεις

αναποφασιστικότητα

"Δεν ξέρω αν θέλω να πάω για φαγητό ή σινεμά"

"Δεν ξέρω με ποιον από τους δύο θέλω να βγω απόψε"

"Δεν μπορώ να αποφασίσω αν θέλω αν χωρίσω ή να προσπαθήσω περισσότερο για αυτή την σχέση"

"Πως μπορείς να αποφασίσεις αφού είναι τόσες πολλές οι επιλογές;"

Θέματα μικρής ή μεγάλης σημασίας για εμάς, μας τρώνε χρόνο στη διαδικασία να διαλέξουμε τι πραγματικά θέλουμε. Λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους που τελικά μας απομακρύνουν από τις επιθυμίες μας, μας μπλέκουν σε σκέψεις που τελικά μας οδηγούν σε φαύλους κύκλους αποφυγής της τελικής απόφασης. Τα παρακάτω βήματα είναι οδηγός προς την αποφυγή της αναποφασιστικότητας και προτείνουν να πάρεις χαρτί και μολύβι ώστε να αρχίσεις τις σημειώσεις.

Βήμα 1ο. Επιλέγω και μετά αποφασίζω

Διευκρίνησε τις προτιμήσεις και τις επιθυμίες σου, ανεξάρτητα με το αν θα κάνεις κάτι προς την κατεύθυνσή τους. Χωρίς να έχεις ξεκάθαρη εικόνα για την επιλογή σου, δεν μπορείς να φτιάξεις και ένα σχέδιο. Σημαντικό: μην επικρίνεις τον εαυτό σου, δεν υπάρχει σωστό και λάθος στις επιθυμίες.

Βήμα 2ο. Ρεαλιστική στοχοθεσία

Κάνε μία λίστα με όλες τις πιθανές επιλογές σου, όλες εκείνες που έχουν μία καλή πιθανότητα να γίνουν εφαρμοσμένες συμπεριφορές προς τον στόχο σου. Σε ένα ξεχωριστό σημείο, σημειώσε τις επιλογές που είναι λιγότερο ρεαλιστικές ή παραπάνω των δυνατοτήτων σου.

Βήμα 3ο. Πράξη ή απραξία

Υπάρχουν περιπτώσεις που δεν είναι τόσο βοηθητικό το να κάνεις κάποια δράση, είναι προτιμότερο να κάτσεις χωρίς να κάνεις τίποτα και να αποδεχθείς την περίσταση. Τόσο η πράξη όσο και η απραξία έχουν πραγματικές συνέπειες, καθώς είναι και αυτό μία απόφαση. Πρόσθεσε και αυτές τις επιλογές στη λίστα σου.

Βήμα 4ο. Η πίεση δεν σημαίνει και αποτελεσματικότητα

Έχουμε στο μυαλό μας ότι με την πίεση και το άγχος είναι πιο πιθανό να λάβουμε τη σωστή απόφαση, να κάνουμε την κατάλληλη κίνηση. Αναρωτήσου αν νιώθεις πίεση επειδή όντως δεν θέλεις να αλλάξεις το γνώριμο και να περάσεις στο άγνωστο ή αν τελικά πιέζεσαι για να χωρέσεις τις επιθυμίες σου στις κινήσεις σου την ώρα που αυτά μεταξύ τους δεν έχουν καμία αντιστοιχία. Δες ξανά τη λίστα σου και τσέκαρε ποια συμπεριφορά βοηθά και ποια καταπιέζει την κάθε επιθυμία σου.

Βήμα 5ο. Τα αποτελέσματα

Προσδιόρισε και αξιολόγησε τα αποτελέσματα που μπορεί να προκύψουν από τις αποφάσεις που έχεις σημειώσει. Αποφάσισε εάν ο χρόνος και η προσπάθεια που απαιτούνται για αυτά, τα διαθέτεις και τα αντέχεις στην παρούσα φάση για να νιώθεις λιγότερη πίεση και ανησυχία.

Βήμα 6ο. Οι άλλοι

Αφού νιώσεις σε θέση να λάβεις δράση, μην ξεχνάς να σέβεσαι τα όρια και τη διαφορετικότητα των άλλων. Είναι μία παράλογη -και κάπως παιδική- η προσμονή μας οι άλλοι να δεχτούν και να συμφωνήσουν άμεσα και αδιαμαρτύρητα σε κάθε μας πρόταση και επιθυμία.

Βήμα 7ο. Αυτοεξάρτηση

Μην ξεχνάς πως δεν υπάρχει σωστή και τέλεια λύση, συνεπώς δεν σου εγγυάται κανείς πως θα πετύχει το σχέδιό σου και θα καταφέρεις τον στόχο σου. Όμως, η αίσθηση της ελευθερίας "κάνω αυτό που θέλω εγώ, αποφασίζω για τον εαυτό μου", είναι πολύ πιο λυτρωτική και χειροπιαστή από μία "σωστή κίνηση".

Φεύγοντας από τα δεσμά της αναποφασιστικότητας, καταφέρνοντας να αποκτήσουμε και να διαχειριστούμε την ευθύνη των επιθυμιών και των πράξεων που τις συνοδεύουν, είμαστε πιο κοντά στην αλλαγή αυτής της χρονιάς με πιο πλούσιες ικανότητες και πιο ουσιαστικές και ποιοτικές στιγμές καθημερινότητας.

Because you never know where life is gonna take you and you can't change where you've been - but today,  I have the opportunity to choose!

*Από την Αγγελική Τζάνου, BSc Ψυχολογία - MSc Ψυχολογία Υγείας, Γνωσιακή- Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία - Sex Therapy
enpsycho.gr
tzanou@enpsycho.gr

(Photo by Brooke Cagle on Unsplash)