Πως το άγχος της απόδοσης «σαμποτάρει» τη σεξουαλική σου ζωή (και τι πρέπει να κάνεις)

σεξ άγχος

«Θα είμαι καλός;» «Το κάνω καλά;», «Θα κοιτάει που έχω πάρει μερικά κιλά»,«Μην κάνω τίποτα χαζό και με κοροϊδεύει»: Πρόκειται για σκέψεις που περνάνε από το μυαλό ενός άντρα ή μιας γυναίκας πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά το σεξ και σίγουρα δεν βοηθάνε για να δημιουργήσουμε μία χαλαρή και sexy ατμόσφαιρα.

Αντ’ αυτού, το άγχος, η ανασφάλεια, η αγωνία και ο εκνευρισμός αρχίζουν να σε περικυκλώνουν καθώς σκέφτεσαι πως κάτι δεν θα πάει καλά. Οι αρνητικές σκέψεις σχετικά για τον εαυτό σου, για την εικόνα που έχεις για το σώμα σου ή τις ικανότητές σου στο σεξ,  έρχονται συχνά και χωρίς προειδοποίηση, και σε κρατούν μακριά από το σεξ. Οι αρνητικές σκέψεις φέρνουν δυσάρεστα συναισθήματα, τα οποία θα δυσκολέψουν το σώμα σου να χαλαρώσει και να απολαύσει το σεξ, με αποτέλεσμα το σεξ να μην είναι αυτό που περιμένατε εσύ και ο σύντροφός σου. Ο φαύλος αυτός κύκλος  που δυσχεραίνει τη σεξουαλική σας ζωή, προκαλείται από το άγχος επίδοσης.

Πως αποκτά κανείς άγχος επίδοσης:

Οι ανησυχίες που ξεκινάνε από το μυαλό σου μπορεί να επηρεάσουν τη λειτουργικότητά σου, ειδικότερα στο σεξ. Οι βασικοί "ύποπτοι"  στους οποίους οφείλεται το άγχος επίδοσης είναι οι ακόλουθοι:

  •  «Δεν θα καταφέρω να ικανοποιήσω τον σύντροφό μου»
  • «Το σώμα μου είναι χοντρό/πλαδαρό/απαίσιο»
  • «Δεν έχω ικανοποιητικό μέγεθος πέους»
  • «Η σχέση μας πλέον δεν καλύπτει εμένα ή τον σύντροφό μου»
  • «Θα έχω (πάλι) πολύ γρήγορη ή πολύ αργή εκσπερμάτιση» (για τους άντρες)
  • «Δεν θα ευχαριστηθώ το σεξ ή/και δεν θα καταφέρω να έχω οργασμό (και πάλι)» (για τις γυναίκες)

Πως εμφανίζεται το άγχος απόδοσης:

Οι παραπάνω εκφράσεις, σε συνδυασμό ή απομονωμένες, υπάρχουν στο μυαλό σου, κι όταν υπάρξει ερέθισμα σχετικό με το σεξ ξυπνούν, και μαζί τους ξυπνάει και το άγχος σου. Το άγχος  ενημερώνει το σώμα σου πως υπάρχει κίνδυνος και γι' αυτό ετοιμάζεσαι να "παλέψεις" την απειλή ή να το βάλεις στα πόδια (fight or flight mode). Αλλά ποια είναι η απειλή, όταν πρόκειται να κάνεις σεξ; Ο σύντροφός σου; Μάλλον όχι. Ίσως είναι το ενδεχόμενο να επαληθευτούν όλες αυτές οι σκέψεις που σε κάνουν να βλέπεις το σεξ ως αγώνα απόδειξης προσόντων και δυνατοτήτων.

  • Δεν απολαμβάνεις το σεξ με τις αισθήσεις σου αλλά σκέφτεσαι.

Σε όσα ήδη αναφέραμε, αντιλαμβάνεσαι το ρόλο που παίζουν οι σκέψεις σου, συγκεκριμένα το περιεχόμενο τους και η επιρροή που αυτό έχει στα συναισθήματά σου και τελικά στη σεξουαλική σου επίδοση. Αντί να εστιάσεις στο εάν απολαμβάνεις τα λόγια του συντρόφου σου, αν σου αρέσει το άρωμά του και πόσο θέλεις να τον χαϊδεύεις, χάνεσαι στη σκέψη σου που σε κρατά μακριά από τη σεξουαλική εμπειρία και τις αισθητηριακές απολαύσεις που σου προσφέρει.

  • Η διέγερση και ο οργασμός δεν έρχεται ως αποτέλεσμα της επιθυμίας σου.

Στην περίπτωση ενός άντρα, μειώνεται η συγκέντρωση αίματος στο πέος και έτσι η στύση είναι δύσκολο να επιτευχθεί- αρκεί και μόνο να αγχωθεί για το πως θα φανεί ή τι πρέπει να κάνει κατά το σεξ. Επίσης, το άγχος και η αδυναμία συγκέντρωσης θα τον κάνουν να χάσει τον έλεγχο της εκσπερμάτισης και αυτή να είναι πρόωρη ή καθυστερημένη. Η γυναίκα, από την άλλη, αν αγχωθεί, δεν θα καταφέρει να έχει αρκετή κολπική εφύγρανση για να μπορεί να γίνει η διείσδυση, καθώς το μυαλό της ασχολείται μ' άλλα κι όχι με το "εδώ και τώρα". Με τον τρόπο αυτό, ο οργασμός δεν θα επιτευχθεί ώστε να ολοκληρωθεί η σεξουαλική επαφή.

  • Η επόμενη φορά γίνεται δυσκολότερη.

Σαν αυτοεκπληρούμενη προφητεία, κάθε σεξουαλική επαφή θα ξεκινά και θα τελειώνει με αρνητικές σκέψεις και το άγχος πως θα έρθει η αποτυχία. Κάθε "επόμενη φορά", θα ξεκινάς από την αίσθηση της αποτυχίας, με τον φόβο της επανάληψης και το άγχος σου θα αυξάνεται. Μπαίνεις δηλαδή σε έναν φαύλο κύκλο που υπάρχει περίπτωση στο τέλος να σε κάνει να αποφεύγεις το σεξ εντελώς.

Τι μπορείς να κάνεις για να το σταματήσεις:

  • Μίλα για το πρόβλημά σου

Ο σύντροφός σου έχει καταλάβει ότι κάτι δεν πάει καλά αλλά, αν δεν του μιλήσεις, θα έχει μόνο υποψίες και δεν θα μπορεί να σε βοηθήσει – ίσως μάλιστα να σε αγχώσει περισσότερο η στάση του χωρίς να έχει αυτό τον σκοπό. Όσο πιο σύντομα επικοινωνήσεις την αγωνία σου για το σεξ και του εξηγήσεις τη δυσκολία σου, τόσο πιο γρήγορα θα χαλαρώσεις. Ενδεχομένως, να είχε κάποια παρόμοια εμπειρία και να γνωρίζει πως να σε κάνει να αφεθείς. Αλλά, αρκεί η άμεση και ειλικρινής επικοινωνία για να σας φέρει πιο κοντά και να νιώσεις κι εσύ μεγαλύτερη ασφάλεια.

  • Ζήτα τη βοήθεια του ειδικού

Ο ειδικός στο sex therapy θα σε βοηθήσει μέσα από τη συζήτηση και την εκπαίδευση, να καταλάβεις και να καταφέρεις να  μειώσεις ή να εξαφανίσεις τα θέματα που σε κάνουν να επαναλαμβάνεις τις αγχωμένες σεξουαλικές σου προσπάθειες. Ακόμη, μπορείς να εστιάσεις στα σωματικά συμπτώματα, όπως η στυτική δυσλειτουργία, που μπορείς να ξεπεράσεις με τη βοήθεια τεχνικών.

*Από την Αγγελική Τζάνου, BSc Ψυχολογία - MSc Ψυχολογία Υγείας, Γνωσιακή- Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία - Sex Therapy, 210 77 1000 4,  6972586625 – antzanou@gmail.com

http://angelikitzanou.blogspot.gr

https://www.facebook.com/tzanouaggelikipsy

Στη σελίδα της εκδήλωσης στο Facebook που απευθύνεται σε singles, θα βρεις λεπτομέρειες για να λάβεις μέρος και να τα πούμε από κοντά!

tzanou